top of page

GREEN RETAIL - IKKE BLOT EN TREND

Bæredygtighed i retail, er ikke kun en trend - men en del af en ny æra, der tilbyder forbrugeren nye bæredygtige oplevelser.

Retail design, indretningshjælp, indretningsarkitekt, inventar, butiksdesign, butiksindretning, butiks koncept, inventar design, butiksmøbler, kontorindretning, plantegning, messe design, showroom, shop in shop, konceptudvikling, design virksomhed, Indretnings løsninger, kæde koncept, podie, disk, display, indretning af butik, design af inventar, hjælp til butiksindretning, hjælp til kontorindretning, hjælp til indretning. arkitekt tegning, plantegning, 2D tegning, 3D tegning, brainstorm, moodboard, tekniske tegninger, målfaste tegninger, produktions tegninger, interior, interiør, butiksbesøg, Store Check. re-design, successful spaces, brand DNA, brand managenet, space management, visual merchandiseing, strategi og viden, retail solutions, kundeflow, kundeadfærd, belysning, forbruger adfærd, trend, trendspoting, totalentreprise, online vs. offline, retail blog, retail news, 360 graders retail, the future of retail, mega trends, omni channel, MODUS A/S, modus.dk, viden, vækst, kommerciel, strategi, bundlinje, bæredygtighed, green retail, lokale råvarer, naturmaterialer, upcycle

I fremtidens retail vil der komme et langt større fokus på bæredygtighed, men hvad betyder det egentligt? Og hvordan defineres bæredygtighed indenfor retail?


1. Hvordan kan man være bæredygtig i sin indretning?


Som virksomhed kan man sagtens tage ansvar og vælge bæredygtige tiltag indenfor inventar og indretning.


Her er seks overordnede emner, der er værd at overveje i designprocessen, samt udvælgelsen af inventar og materialer:

  • Holdbarhed

  • Videresalg og genbrug

  • Mærkningsordninger

  • Ordreproduktion fremfor masseproduktion

  • Naturmaterialer

  • Lokale råvarer og produktion

2. Hvorfor er bæredygtighed vigtigt?


Ved ansvarlighed har virksomhederne ansvaret for at tænke cirkulært i designprocessen. Ifølge Refresh Retail mener hele 46 pct. af danskerne, at bæredygtighed er vigtigt, når de handler ind, og 64 pct. forventer kort og godt, at virksomhederne er socialt ansvarlige. Det at tage et socialt ansvar kunne være den største motivation for at indføre bæredygtighed, men også den store efterspørgsel efter miljøvenlige og bæredygtige produkter fra forbrugerne. Ifølge en analyse foretaget af Retail Institute Scandinavia, er Generation Z et segment, der er ekstremt optaget af social ansvarlighed, bæredygtighed, og af at varer er produceret under ordentlige vilkår.

Forbrugerne er mere villige til at bruge flere penge på produkter eller tjenester fra virksomheder, der opfører sig etisk korrekte og tager ansvar for at mindske deres miljøpåvirkning.

Hele retailbranchen har et ansvar for at genoverveje sine handlinger, og bør reducere den negative indvirkning de har på miljøet og vores jord.


3. Hvor starter jeg?


Start realistisk ved at tage udgangspunkt i din virksomhed, og vurder ud fra midler, kompetencer og muligheder de første skridt på vejen mod en grønnere løsning. Det behøver ikke over den helt store omvæltning - en lille ting gør en stor forskel.


Vi tror på en bæredygtig fremtid

- og vil gerne være med til at gøre en forskel, i samarbejde med dig. 

MODUS arbejder med mange typer af bæredygtige materialer. Vi brænder inde med et hav af ideer - som kan skabe de helt rette rammer for dit brand.

MODUS tænker altid grønt ind i vores design og produktion - hvad enten det drejer sig om certificeret produktion af inventar, bæredygtige materialer eller re- og upcycling af møbler.


Hos MODUS har vi indrettet et stemningsfuldt pop-up kontor som er bæredygtigt. Rammerne er fra en gammel up-cyclet skurvogn, som er blevet forvandlet til et kreativt kontor. Læs mere om det spændende projekt her: https://www.modus.dk/baeredygtigt-pop-up-kontor



bottom of page