top of page

FARVER ER IKKE BARE FARVER

Farver har en stor betydning for atmosfæren i et rum, og kan være med til at øge produktiviteten, eller virke afslappende, på dem der opholder sig i rummet.

Farver kan bruges til at opdele eller samle et rum, og de kan virke som blikfang eller sørge for at dit produkt kommer i fokus. Derfor er det altså ikke lige meget hvilke farver man vælger til sin facade, butiks- eller kontorindretning.


En facade kan virke mere imødekommende hvis den har en lys og varm farve, frem for en mørk og kold farve. Vil man gerne i sin butiksindretning signalere, at man sælger bæredygtige produkter, kan man gøre brug af naturfarver som grønne og brune nuancer. Disser farver vil de fleste helt automatisk forbinde med noget bæredygtigt og naturligt, og sammen med hvid kan man få et endnu mere rent og friskt look.

Men nu er hvid jo ikke bare hvid, og grøn er ikke bare grøn, der findes mange nuancer og de kan både være varme og kolde, derfor er det bestemt ikke lige meget hvilken man vælger. En lys varm grøn, signalere ikke det samme som en mørk kølig grøn og de tilfører to forskellige stemninger til et rum. Et rum malet i flere nuancer af samme farve skaber ro og samhørighed, hvor et rum malet i flere forskellige farver får et mere dynamisk og kreative udtryk.

Proportioner i et rum kan også optisk ændres ved hjælp af farver, et langt rum kan gøres kortere, ved at male endevæggen i en kraftig farve. Et rum kan virker større hvis der et malet i lyse og kølige farver, hvor kraftige farver kan få et rum til at virke mindre.



Farver kan også hjælpe os med at finde vej i fx offentlige bygninger, sygehuse eller store kontorbygninger, hvor etager, eller afdeling kan have forskellige farver, for at gøre det letter for os at orientere os om hvor vi er eller skal hen.

Nogen mener endda at farver også kan have betydning for hvordan vi opfatter lyde, i rum med lyse forårsfarver opfatter vi ofte lyde lavere og i et rød rum opfattes de højere.

Der er dog desværre ikke fortaget ret meget forskning på hvordan vi rent faktisk reagerer på farver. Men en ting er sikkert, vi reagerer ikke altid ens på farver, det afhængigt nemlig af vores kulturelle baggrund og personlige associationer. Dette skal man især være opmærksom på når man laver butiks- og kontorindretninger i udlandet, så man ikke sender nogle forkerte signaler.




bottom of page