I tiden vi lever i, er det essentielt at kunne skabe oplevelser der byder på nærvær, positivitet og relevans. Som brugere af fysiske rum er vi blevet mere bevidste om vores forventninger og behov. Butikker skal kunne skabe spændende kommercielle rum der indbyder til køb og fællesskab, kontormiljøer skal styrke effektiviteten og innovationsgraden og klinikker skal fokusere på velvære. Men hvordan sikrer man at man rammer plet, når det kommer til brugeren af rummets behov og krav? En måde at gøre det på er gennem data.
Data kan være fordelagtig at benytte i design af fysiske rum. Data spiller en central rolle i at forstå brugerens adfærd, for gennem fokus på og analysering af forskellige typer data kan virksomheder skabe en mere tiltalende og effektiv rumoplevelse. Nedenfor er listet eksempler på data man kan indsamle og bruge, når nye rum skal designes:
Brugerindsigt – ved at analysere elementer som købsadfærd, behov og tendenser kan virksomheder opnå en dybdegående indsigt i brugerens behov. Den viden gør det muligt at skabe mere målrettede og personlige oplevelser, som kan føre til en øget kundetilfredshed og loyalitet.
Adfærdsobservering – ved brugen af adfærdsobservation kan man registrere brugerens bevægelse i rummet og interaktion med elementerne. Her kan virksomhederne identificere områder med høj og lav trafik og derved skabe indretning ud fra det.
Salgsdata – kan være fordelagtigt at tage i brug, hvis man som butik, restaurant eller noget tredje vil identificere populære produkter, behandlinger og kombinationer, for herved at bruge det i det fysiske rum.
Feedback og anmeldelser – Inddrag brugeren af rummet gennem feedback og anmeldelser og få et indblik i deres tanker og meninger. Det kan give indsigt i hvad han/hun sætter pris på i et fysisk rum og hvad der ikke fungerer. Den information kan bruges til at tilpasse indretningen og forbedre den samlede oplevelse.
Ved at kombinere flere forskellige datakilder kan man skabe design og indretning der ikke kun appellerer til brugerens æstetiske sans, men som også forbedrer den overordnede rumoplevelse. Det nøje fokus på data kan bidrage til at skabe en indretning der både er effektiv, relevant og målrettet.
Hos MODUS kender vi til vigtigheden i at skabe indsigt i de brugere og den målgruppe som rummet skal designes til. Ved hvert projekt har vi et stort fokus på at forstå de behov eller udfordringer som eksisterer. Det ses blandt andet i vores projekt med Luksusbaby, der ønskede at åbne en fysisk butik. Gennem en grunding undersøgelse af både brandet og målgruppen lavede MODUS et designkoncept der både bød på en tilkobling mellem online og offline platforme, ’hæng ud’ område og en afskærmet zone til nybagte forældre. Efter implementeringen af vores designkoncept er salget steget med 50%.
Se og læs mere om projektet nedenfor.
Get in touch
Vores kreative Retail designer & Project Manager, Emma, står altid klar til at
hjælpe dig videre med dit
nye designeventyr.
Kontakt hende på evp@modus.dk eller
+ 45 30 93 98 00
Comments