top of page

5 FÆNOMENER, DER VIL FORME RUM I DETTE ÅRTI

I Europa bruger vi ca. 90% af vores liv indendørs, derfor er det vigtigt at skabe rum der giver os en tryghedsfølelse både fysisk og psykisk, rum som vi kan lidt at være i, og et sted hvor vi følers os hjemme. Men i dag skal det fysiske rum kunne mere end det.

Der er opstået nye behov, b.la. på grundt af klimaforandringer og den teknologiske udvikling, som stille nye krav til indretning af de rum vi opholder os i. Disse 5 fænomener: experience, wellbeing, co-creation, agility og sustainability vil have stor indflydelse på hvordan vi skaber rum i dette årti.


Experience

Forbrugerne hunger efter oplevelser, og det kan derfor være en god ide at give ens kunder dette. Meningsfyldte oplevelser skaber nemlig en stærkere forbindelse mellem kunder og brands. Dette kan gøres på mange måder, men det er vigtigt at kende sine kunder, så man kan skabe en oplevelse der appellerer til dem og ikke skræmmer dem væk. Multisensoriske oplevelser kan skabe langvarige minder, og til det kan man benytte føle-, lugte- og smagssanserne. Det er også en måde hvorpå man kan adskille en fysisk oplevelse fra en digital.


Wellbeing Design til diversitet, mennesker er ikke ens og har forskellige behov. Dette bør man have i mente når man indretter et kontor. Introverte og ekstroverte har fx forskellige præferencer til hvad de syntes er et godt arbejdsmiljø. En arbejdsplads kan derfor have behov for forskellige zoner, der har forskellige funktioner og tilgodeser de forskellige behov. Medarbejdernes engagement afhænger af de omgivelser de arbejder i, om det så er på kontor eller i butik. Derfor er det vigtigt at skabe rum der er rare at være i og dermed fremmer arbejdsglæden.


Co-creation

Det er altid godt at arbejde sammen med andre, det kan være specialister, men det kan også være lokale, som kan være med til at sætte et lokalt præg på en indretning. Med en bruger drevet designtilgang, kan rum designes af eller med brugerne, i stedet for kun til brugerne. Brands opfordres til at skabe fysiske og digitale rum der fokuserer på at skaben en følelse af samhørighed.


Agility

Vi har fornyeligt oplevet hvordan der kan

ske ting der vender op og ned på vores hverdag, derfor vil det være smart at begynde at indtænke mere fleksibilitet i vores bygninger, indretninger og møbler,

så de let kan ændres og tilpasses til nye behov. Fx er flere begyndt at arbejde hjemmefra og det sætter nye krav til hjemmet og arbejdspladsen. Hybrid-rum bliver det nye, og et rum skal ikke længere kun have en funktion, men skal gerne kunne bruges til flere ting.


Sustainability

Bæredygtighed er kommet for at blive.

Når man designer noget nyt, kan det derfor være vigtigt at arbejde med nogle af de bæredygtige materialer eller genbruge gamle. Man skal designe langtids- holdbare løsninger, både æstetisk og kvalitetsmæssigt, som let kan opdateres og repareres. Man skal let kunne skille de forskellige dele ad, så materialerne kan genbruges eller nedbrydes og jo mere

lokalt noget kan producers, jo bedre.




Kilde: FRAME #149, 2023

bottom of page