HVORDAN VIL DEN FYSISKE BUTIK ÆNDRE SIG EFTER COVID-19?

Aldrig før har strategisk design og den rette investering, været så vigtig.

Dit butiksdesign har aldrig været mere vigtigt. Covid-19-pandemien er langt fra forbi, og det betyder, at flere butikker oplever udfordringer ved at få kunder tilbage i butikkerne. Der er både tale om det følelsesmæssige aspekt, som handler om kunderne føler sig trygge ved at vende tilbage og så er der det operationelle aspekt, om det nuværende butiksdesign er indrettet så butikken er sikker for kunderne at komme ind i.

Det er her, at dit nuværende butikdesign enten er let at tilpasse, eller kræver en større tilpasning i forhold til kvadratmeterne i butikken, og hvor mange kunder butikken kan rumme.

Men dette vil formegentlig ikke kun ændre butiksdesignet på kort sigt. Covid-19 vil sandsynligvis få en kæmpe betydning for det fremtidige design af detailkoncepter på mange forskellige måder.


På kort sigt handler det om at skabe et butiksdesign, hvor rummet muliggøre social afstand. Supermarkederne, apoteker mm. har haft et forspring med at finde ud af, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør, som de fleste andre detailbutikker låner de bedste eksempler af. Her er der blandt andet tale om installation af beskyttelsesskærme ved kasser, markering på gulvet, hvor folk skal stå i kø og implementering af envejssystemer. Skiltning vil være vigtigere end nogensinde før, for at kunne hjælpe kunder med at navigere rundt i eventuelle ændringer i butikslayoutet, men også for at minde dem om retningslinjerne om social afstand.


I fremtiden vil butiksdesign i højere grad handle om at skabe mere plads i rummet. Showroom koncepter vil højst sandsynligt blive en større del af detailbranchen, et koncept hvor få produkter er repræsenteret og som i højere grad handler om at give kunderne inspiration. Teknologien vil også komme til at dominere branchen, og hvem ved, måske bliver din smartphone det vigtigste element, når du skal handle i fremtiden.


Hos MODUS har vi samlet tre gode råd til fremtidens butiksindretning:

  • Fleksibilitet - Jo mere fleksibelt butiksdesignet er, jo lettere er det at tilpasse, hvad der sker i verdenen omkring dig. Det vil give mulighed for bevægelighed, og let og hurtig omrokering af butikslayoutet.

  • Flow - Undgå at skabe lommer i butiksindretningen som kan forårsage kødannelse, og større forsamlinger af mennesker.

  • Minimere antallet af produkter - Jo mindre produkter, jo mere rummelighed. Det giver kunderne mulighed for bedre at kunne orientere sig, finde inspiration og føle sig godt tilpas.

MODUS har førende kompetencer inden for pladsoptimering - og optimerer altid løsningerne, så de skaber merværdi for dit brand, dine kunder og bundlinje. Vil du vide mere om vores tilgang og hvad vi kan gøre for netop din butik, så giv og et kald og vi tager en uforpligtende samtale.

MODUS A/S

Få vores nyhedsbrev med inspiration om nye spændende butikskoncepter, trends og fif til optimering ad din fysiske afsætningskanal i din mailboks

+ 45 61 30 18 64

info@modus.dk
CVR: 17539833

NYHEDSBREV

Skarøvej 7

DK-8600 Silkeborg (efter aftale)

FØLG OS
  • LinkedIn - sorte cirkel
  • Pinterest - sorte cirkel
  • Instagram - sorte cirkel
© Copyright Protect