Er de fysiske butikker ved at dø, eller er de blot ved at udvikle sig til noget nyt? Vi tror på det sidste.
Mange handler online på grund af convenience, overblik, udvalg og pris, derfor skal den fysiske butik kunne tilbyde en mere sanselige og emotionel oplevelse, som man ikke på sammen måde kan få online. I dag findes der et kæmpe udvalg af produkter og brands, og der kommer hele tiden nye til. Derfor er forbrugeren blevet mere oplevelsesorienterede og søger brands hvor man ikke kun køber et produkt, men også bliver en del af et kulturelt fællesskab.
Her er tre bud på hvordan man i en digital verden, kan holde sin butik relevant og værdiskabende.
1. Et stærkt markedsføringsværktøj Flere af de stor brands er begyndt at benytte deres fysiske butikker som en branding-
og markedsføringsinvestering, nogen har endda helt fjernet salget fra butikkerne.
Når man fjerne salget fra butikker er personalets opgave ikke længere at sælge, med i stedet vejlede, fortælle og guide kunderne, og på den måde tilbyde en engagerende og lærerig oplevelse.
Man kan også udnytte den sanselighed en fysisk butik har til at skabe følelsesmæssige forbindelser med kunderne og på den måde blive top-of-mind, når kunderne på et senere tidspunkt er klar til at købe.
2. Få gode kvadratmeter Det kan være dyrt at have en butik på en top placering, og derfor kan man skalere ned og tænke nyt for at få en central beliggenhed. Ved hjælp af teknologisk integration, værdikædeoptimering og e-butikken som baglager, kan man lave mindre butikker der har fokus på service og inspiration.
3. Hybridbutikker
Det er efterhånden blevet ret populært at kombinere traditionel detailhandel med andre servicefag. Det er ofte gjort ved at kombinere butik og cafe.
Ideen bag hybrid-butikker er at skabe et inkluderende miljø, der kan dække flere behov, og på den måde flytte fokus over på interaktion i stedte for transaktion.
Med en dybere relation mellem brand og forbruger, kan man øge trafikken og kendskabsgraden til brandet.
Kilde: Retail Mega Mag #1, 2022, Den fysiske butik er (stadig) under udvikling – ikke afvikling, Mette Skovgaard Frich
Kommentare